יום שני, 30 במרץ 2009

שריפת בית הכנסת


הצתת בית הכנסת ב 28.9.1939


תרגום מיידיש: אפרים שילה (שולץ) 18.6.2006

היה זה בלילה השני של סוכות לאחר שהגרמנים נכנסו לשרפץ.
אני שוכב וראשי אחוז תמונות זוועה ופתאום אני מתעורר בזעקות חלחלה:
"בית הכנסת בוער ...". הורי ואני התלבשנו בבהלה וכשהסתכלנו דרך האשנב האחורי בביתנו, התגלה לעיננו מלא המראה המפלצתי. האיזור כולו מואר בלהבות הפורצות מחלונות בית הכנסת, זעקות האנשים המבוהלים מן המחזה ושל אחרים, אנשים, נשים וטף המתגוררים בשכנות והחוששים להילכד באש, סוחבים מכל הבא לידם בכדי להציל.
ביחד עם נשלסקי אני רץ החוצה כדי לעזור בכיבוי. האש מתגברת ועוברת לבתי העץ היכן שגרה משפחת סורוקה.
זקנים ונערים רצים עם דליי מים ומנסים להציל את המקום הקדוש. אני חש סביבי מעוף ושומע את צריחות הנאצים, כאשר פתאום אני רואה את בנו של פרבר רץ עם דלי מים, נפגע ומתמוטט. הוא רץ להציל ספר תורה והנה, נרצח.
גוויתו נשארה שוכבת עד הבוקר. למחרת היום, הנאצים התרוצצו ותחקרו כאילו שהם מחפשים את המצית, אך בנו אי אפשר היה לשטות והתחלנו לקלוט את הגיהנום הצפוי לנו.
משומר הלילה שמענו למחרת את כל הסיפור, איך הנאצים הגיעו במשאית מלאה בחביות בנזין שאותו התיזו על הקירות מפנים ומבחוץ לפני ההצתה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה