יום שני, 30 במרץ 2009

מדריך שרפץ Sierpc

הקדמה
מדריך שרפץ Sierpc נכתב לקראת מלאת שנתיים למותו של אבי - אפרים שילה (שולץ) בן העיירה, לכבודו ולזכרו ולכבודם ולזכרם של כל יהודי שרפץ Sierpc: הנספים בשואה, הניצולים, אלה שזכו ועלו לארץ או התפזרו בארצות תבל.
אבי הכניסני במקצת לחיי העיירה בעת ביקורנו בה בשנת 1995 ולאחר מכן כשענה על שאלותיי.
כרבים מבני דורי, התחלתי להתעניין בנושא מאוחר ואפשר לומר מאוחר מדי כי לו הקדמתי, המידע היה רב בהרבה.
שרפץ Sierpc בסיפורי ילדותי הייתה עיירה מהאגדות מעבר להרי החושך, אי שם בגלות פולין הרחוקה ולהיות אז בילדותי פולני או מפולין, לא הייתה גאווה גדולה והייתה השלמה עם עובדת היותנו דור בעלי חור שחור ועלום בעברנו.
דור ללא סבא וסבתא, לעיתים ללא דודים ודודות בכלל. לברי מזל כמוני היו דודים כמו אברהם ויעקב ודודה דבורה שהגיעו לארץ לפני המלחמה או הצליחו לברוח ולשרוד לאחר שפרצה. דור שתמונות משפחתו תלויים על הקיר כמו פוסטר שטוח. מי זו סבתא? מי זה סבא? על מה חשבו ולמה התגעגעו וכיצד נראה היום יום שלהם? הכל היה כל כך רחוק ובלתי ידוע.

עברו שנים הגלגל התהפך ולסקרנות אין גבול.
ילדינו גדלו עם סבא וסבתא כדמויות משמעותיות בחייהם וידעו להתפנק אצלם כדבר המובן מאליו. מכירים את התבשילים של סבתא וכיצד סבתא מכינה לכל אחד את מה שאוהב. אוהבים לשבת עם סבא בבית קפה לשוחח ולשוחח.

בערב יום השואה של שנת 1995 לאחר מפקד הזכרון בתנועת 'הצופים', שאל בני הצעיר שוני בן ה 14 את אבי אם היה באושוויץ?
אבא ענה לו: "כן, הייתי שם לאחר המלחמה בשנת 1947, כשבאתי כאיש 'המוסד לעליה ב'' לפולין". שוני ביקש ממנו אז לנסוע ביחד ולבקר בפולין וכך יצאנו באוגוסט 1995, 3 דורות לסיור בעקבות אבי ו'המוסד'.
התחלנו בצ'כיה ובבירתה פראג שהייתה הבסיס של שליחי 'המוסד לעלייה ב'' במחצית השניה של שנות הארבעים והמשכנו לפולין ולשרפץ Sierpc, וכך התוודעתי לראשונה לעיירה באופן פיזי ולא רק מסיפורים.
אוכלוסיית היהודים בשרפץ Sierpc ערב המלחמה הגיעה ל 31% מכלל האוכלוסיה - כ 3000 נפש והם התגוררו במרכז העיירה והיקפו ומילאו אותו, אך בעיירה אין זכר לכך.
בית העלמין היהודי ההרוס שנותר אינו מופיע במפת העיר.
בשנת 2007, שיפצו צאצאי יהודי שרפץ את בית העלמין במקצת ולאחרונה הוכנס מידע מסויים על יהודי שרפץ Sierpc לפרק ההיסטוריה של אתר האינטרנט הרשמי של העיירה, ובו
דף מיוחד לכבודו של הצייר היהודי המפורסם בן העיירה אברהם נוימן Abraham Neuman , דודו של אבי אחי אמו חיה נוימן.

מקור החומרים המובאים במדריך שרפץ Sierpc היהודית:
ספר הזכרון ליהודי שרפץ
בני העיירה:
אפרים שילה (שולץ) ז'ל ודבורה בוזין (שולץ) ז'ל.
ארכיוני תמונות:
שושי נוי (בוזין), טובה קרן (אברהם הרץ)
סיורים בעיירה
רשמי סיור:
טובה קרן,עדה שילה
צילומים עדכניים:
נורית אשכנזי (שילה) 1995, עדה שילה 2006, מוטי נוי 2006
סרט וידאו:
רנה מגן
2005

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה