יום שני, 30 במרץ 2009

Sierpc שואת יהודי שרפץ

כשנה וחצי לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה, יהודי שרפץ Sierpc כבר חשו על בשרם את אימי המשטר הנאצי. בעבר הייתה העיירה תחת השלטון הפרוסי ובשנות מלחמת העולם הראשונה תחת הכיבוש הגרמני, וגרמנים רבים פולקסדויטשה
Volksdeutsche (גרמנים אתניים שחיו מחוץ לגרמניה) נותרו לחיות בשרפץ וסביבותיה. חלקם אמצו את רוח הנאציזם שנשבה כנגד היהודים. בנוסף סייעה לכך מדיניותו האנטישמית של שר הפנים הפולני סקלאדקובסקי Skladowski שהתיר חרם על עסקים יהודים.
בנובמבר 1938 ארגנה מפלגת הימין הקיצוני הפשיסטית 'האיחוד הפולני הלאומי' OZN, חרם על עסקים יהודים, יצרו פרובוקציות והעמידו משמרות ליד חנויות ועסקים יהודים שמנעו מקונים אפשרות לרכוש מוצרים אצל יהודים. המשמרות התייצבו פעמיין בשבוע בימי שלישי ושישי - ימי השוק בשרפץ Sierpc.
באחד מימי ינואר 1939, מרחו אנשי המשמרות זפת על כל שלטי החנויות ובתי המלאכה וארבו למתפללים ליד פתחי בתי המדרש, בית הכנסת והשטיבלים מצויידים בסכינים ומקלות. המתפללים נשארו בתוך בתי התפילה, הזמינו משטרה אך זו כמעט ולא עשתה דבר והאספסוף שלט ברחוב.
קהילת יהודי שרפץ לא הרפתה ושלחה משלחות למוסדות השלטון השונים הפולנים בבקשת עזרה וסיוע כדי להגן על יהודי הקהילה, אך דבר לא נעשה.

מלחמת העולם השנייה פרצה ביום שישי ה 1.9.1939
מיד בשבת החלו לזרום הפליטים הראשונים לשרפץ מהעיירות בסביבה ממלאווה Mława וז'ורמין Żuromin.
ביום שני ה 4.9.1939, שרפץ Sierpc הופצצה ע'י מטוסים גרמנים ונתנה פקודה בעקבות הצבא הגרמני המתקרב כי על הנוער לעזוב את העיר לכיוון דרובין Drobin או וורשה Warszawa.
הצעירים יצאו עם מעט מטלטלים אל מחוץ לעיר דרך רחוב פלוצק Płock, הולכים ברגל בלי לדעת לאן, נודדים בדרכים עד הגיעם לוורשה כעבור שבוע. חלק נשארו בעיירה או סביבותיה עם משפחתם.

לאחר ההפצצה, נכנס הצבא הגרמני לעיירה והחל להשתולל בה. באותו הזמן היהודים נשארו בעיר, סגורים בבתיהם כשהגרמנים פורצים לבתיהם ומוציאים גברים לעבודות כפייה ובמיוחד בליל ראש השנה שהיה ב 13.9.39 ובליל ערב יום הכיפורים שהיה ב 22.9.39, אז תפסו יהודים לעבודות כפיה, גזזו את זקנם ופיאותיהם והרקידו אותם בחוצות העיירה.

יום ה' ה 28.9.39
בחג הראשון של סוכות, הגרמנים הטילו עוצר החל מהשעה 16:00 ובמוצאי החג בשעה 22:00, שפכו דלק על בית הכנסת, הדליקו אותו ומשפרצה הדלקה, צעקו ליהודים לצאת מן הבתים ולכבות את הדליקה. בית הכנסת עלה באש ונשרף כליל.
בכל יום הוטלו גזירות חדשות על היהודים:
- אסור ללכת על המדרכות.
- הורדת הכובע בפני גרמני.
- ענידת הטלאי הצהוב ועליו Jude.
- הצהרה על הרכוש ומסירת.
- אסור להשתשמש בחשמל.
- תשלום מס משותף של הקהילה בגובה של 50,000 זלוטי.
- משפחות רבות נדרשו לשלם מס אינדבידואלי.
- 80 יהודים חייבים לצאת בכל יום לעבודת פרך.

יום ד' ה8.11.39 - גירוש יהודי שרפץ Sierpc
בשעה 06:00 העירו פולקסדויטשה את יהודי שרפץ ובצריחות ואיומים הורו להם להתרכז ליד בניין העירייה בכיכר השוק הישן Stary Rynek. .
ליד השעון, היהודים סודרו בתהלוכת שורות בנות חמישיות, בראשם תזמורת מכבי אש ולצלילי נגינתה הם הוצעדו לתחנת הרכבת שברחוב פלוצק Płock.
בתחנת הרכבת חיכתה רכבת עם קרונות משא, היהודים עלו עליה, למעלה מ 100 איש בקרון המאפשר עמידה של 50 בני אדם. הרכבת עשתה את דרכה לכיוון וורשה Warszawa. הצפיפות בקרונות הייתה נוראה והאנשים עשו את צרכיהם בקרונות. בשעה 14:30, הרכבת עצרה בתחנת פומייחובק Pomiechówek, שבעה ק'מ מנובי דבור Nowy Dwór והאנשים הוצעדו ברגל עד נובי דבור, שם התפזרו האנשים וחיפשו מחסה אצל יהודי המקום.

ב 9.11.39, הגיעו פליטי שרפץ Sierpc לוורשה Warszawa וכעבור שנה בנובמבר 1940, נכנסו לגטו וורשה Warszawa Ghetto כמו יהודי וורשה ופליטי מחוז וורשה וגורלם היה כגורל יהודי וורשה Warszawa.
מבין הצעירים היו שחזרו לשרפץ Sierpc ומבין המשפחות כמו משפחת הסבים שלי שולץ, היו שנקלטו בלגיונובו Legionowo שבמבואות וורשה Warszaw, שם שהו עד להשמדתם בטרבלינקה Treblinka.

גטו שרפץ Sierpc Ghetto
כ 150 יהודים חזרו לשרפץ, נשארו שם כבעלי מקצוע ועבדו בפרך. הם הוכנסו לשטח סגור באזור הרחוב היהודי סמוך לבית ה'קמניצה' ולרחובות קארטאפל מיט פערפל געסלעך.
לקהילה הקטנה שנותרה התמנה יודנראט וחבריו היו: מנדל ליס ויעקב פוקץ.

1.9.1942 - הגרוש לגטו סטז'אגובו Strzegowo
היהודים ששרדו בגטו שרפץ Sierpc Ghetto, נותרו בו עד סטמבר 1942 ואז גורשו שארית לגטו סטז'גובו שם עברו עינויים קשים וחלקם נתלו.

מוצ'ש 14.11.1942 - הגירוש לאושוויץ Auszwitz
כמו תמיד הגרמנים פעלו בשבתות, חגים, ערבי שבת וערבי חג, כך היה גם הפעם. במוצ'ש גורשו והובלו היהודים שנותרו בגיטאות העיירות וביניהם יהודי שרפץ, בטרנספורטים בני 3000 נפש כל אחד למחנה ההשמדה בירקנאוBirkenau
ובכך תם והקיץ הקץ על קהילת יהודי שרפץ Sierpc בפולין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה